Publicerad den 6 kommentarer

Att göra ett spel 4: Spel om spel

Jag har funderat på en sak.

Bräd- och kortspel simulerar ju allt som oftast en miljö där du som spelare styr en verksamhet.
Det kan vara som befäl i det millltära, driva ett elbolag eller bygga en stad. I grund och botten går allt att simulera som brädspel. Men något jag inte har sett till är ett brädspel som låter spelaren driva ett brädspelsföretag och försök skapa de största brädspelen.

Knep din motståndare den bästa speldesignern?
Anställ alla grafiker så kommer hens spel se ut som skit!

Förutse kommande speltrender för att hinna få klart dina produkter och beställa från tryckerier innan intresset svalnat.

Hur mycket tid och pengar har du råd att lägga ned på produkten, om priset blir för högt kommer kanske ingen vill köpa?

Hur länge ska du sitta på ditt lager av osålda spel, kanske kan du muta någon recensent att hylla det till skyarna för att få igång försäljningen.

Vad jag vet finns det inte några sådana spel. Men det kanske bara är jag som har dålig koll.

Det blir måhända lite för meta för vissa, men vilka är mer intresserade av hur brädspel blir till om inte brädspelare? 

Jag ser nog mest ett worker placement-spel, likt Dungeon Lords/Dungeon Petz, men ett mer tematiskt åka-jorden-runt-och-slå-tärningar skulle också funka.

Det har jag funderat på.

6 reaktioner på “Att göra ett spel 4: Spel om spel

  1. Jag har aldrig hört om något sådant spel, men läste för ett tag sig om ett Kickstarter-projekt vid namn “Millennium Blades” där man spelar CCG-spelare, dvs en kortspelsspelarsimulator som brädspel. Din idé är ju andra sidan av samma mynt.

    1. “kortspelsspelarsimulator som brädspel” är det inte lite att gå över ån efter vatten att spela en spelare? Eller var det riktat till dem som gillar tanken på CCG men inte orkar samla ihop kort och bygga lekar?

      1. Jag misstänker att tanken helt enkelt är att hitta ett tema som förhöjer upplevelsen av brädspelet. Såvitt jag kunde se var spelet delvis en beck builder, så ganska nära FFG:s LCG:er, kanske?
        Meta känns ganska inne nuförtiden, som i din ursprungliga idé om att utveckla ett brädspel om att vara brädspelsutvecklare. Själv har jag haft funderingar på ett kortspel om att vara rollspelare. :D

        1. Kortspel om att vara rollspelare – jag gillar det! Som Pathfinder men ett steg tillbaka och mer meta. Och meta är nästan alltid bra! :-)
          Passar bra när du har D&D-sug men inte tid att få ihop en värdig kampanj. Vilket är allt för nära sanningen för mig…

          1. Jag återkommer om ett decennium när det finns en Print-to-play av den. ;)

          2. Ser fram emot det! :-)

Lämna ett svar