Publicerad den 2 kommentarer

Att göra ett spel 3: Lineage

Jag har inte prototypat den här idén en millimeter, men jag vill ändå testa konceptet på er.

Det rör sig om ett snabbspelat kortspel för tre till tolv spelare (typ). Alla spelare tilldelas (slumpvis) en prins eller prinsessa ur tronföljden i en kunglig familj. Den regerande kungen är döende och om lika många spelomgångar som det är spelare kommer kungen (spoiler) dö. Den som då är högst upp i tronföljden får jobbet och har vunnit spelet.

Spelets valuta är makt. Beroende på hur högt upp i tronföljden spelaren står under spelet, desto mer makt har den. Varje runda fylls maktförråden på. Alla får t.ex. fem maktpoäng, medan kronprins/prinsessa får en bonus på tio, den på plats två får fem extra, den på plats tre får fyra och så vidare. Denna makt används för att köpa kort med olika förmågor och för att utföra sagda kort. Alla spelare börjar med en hand med kort dragna från valfri hög som spelaren har tillgång till. För ja, det finns olika högar och alla har inte tillträde överallt.

Min grundtanke är tre nivåer med kort som kan användas på olika sätt

  • Den första är kort från överklassen. Det kan vara t.ex. diplomatiska kontakter med andra kungahus, en kompetent livvakt och att vara polare med Påven, Polischefen eller Överbefälhavaren i armén. Till dessa kort har bara den övre halvan av tronföljden tillgång.
  • Den andra är kort från det mer “normala” livet. Det kan vara t.ex. handelsavtal, ha en halvkass livvakt och att vara polare med nattklubbsägare, företagsledare eller journalister för skvallerpressen. Till dessa kort har alla tillgång.
  • Den tredje är kort från samhällets undersida. Det kan vara t.ex. lönnmord, förfalskningar och att vara polare med maffiosos, smugglare eller korrumperade advokater. Till dessa kort har bara den undre halvan av tronföljden tillgång.

För ju närmare kronan du befinner dig, desto mer måste du hålla dig i skinnet. Men längre ner kan du hitta på mer raffinerade sattyg. Kanske försöker du få din broder mördad eller din syster förklarad som oäkting? De framför dig i ledet måste bort om du ska ha en chans. Och hur länge vågar du låta dina småsyskon springa fria?

Men du kanske inte har makt eller möjlighet att utföra det du vill själv. Spelare kan inte gå ihop och göra saker tillsammans, men du kan när som helst ge av din makt till en annan spelare. Om du litar på dem. Ja, den delen av systemet är inspirerat av Spartacus.

Du kan mörda dig upp i hierarkin från den mörka sidan, men blir kanske ett allt för tydligt hot för alla andra spelare? Och om du kommer för högt upp i ledet hamna du kanske på den ljusa sidan och får slut på vapen de trubbiga vapen du hittills använt dig av. Samtidigt kan du inte vänta för länge med att slå till, när tiden är ute och någon är krönt kommer de kvarvarande syskonen med stor sannolikhet deporteras någonstans långt borta där de inte kan göra skada.

“Det här låter som spelareliminering,” säger kanske du, “är inte det väldigt olikt dig?”
Jo, det stämmer. Men samtidigt inte. För även i döden finns makt. Alla eliminerade spelare får varje tur ett i makt. De kan inte använda makten själva, men de kan ge det till valfri spelare. Kanske är de droppen som får bägaren med gift att rinna över. Ja, grundinspirationen kommer helt klart från de stridande prinsarna i Stardust.

prinsar
Det ska vara kul att sitta kvar vid bordet och se hur matchen går.

Jag vet att det är allt för tidigt i processen att be om feedback, men jag kunde inte låta bli. Är det ett redan existerande spel jag drömt ihop, eller finns det något nyskapande med konceptet?

2 reaktioner på “Att göra ett spel 3: Lineage

  1. Gillar idén KJ! Har inte spelat det nya Monarch, men konceptet låter som en lite liknande grej -> https://boardgamegeek.com/boardgame/173115/monarch
    Men utförandet är ju hela grejen, och Monarch verkar vara ett mer traditionell set collection-spel, så ditt upplägg låter helt klart mer intressant!
    Kommer att tänka lite på Nothing Personal också, hur man liksom inom gangster-hierarkin försöker öka sitt inflytande hos olika personer genom diverse lömska drag för att själv klättra i karriären.

    …och att vara en asshole från graven är förstås briljant! Lite som att vara död i Epic Spell Wars. Mer sånt! :)

    1. Ja, i hänseendet tronföljd är spelen liknande, men de verkar inte alls ha så mycket mord. Ytterst orealistiskt! :-)
      Nothing Personal känns mer relevant som jämförelse, får nog ta och kolla in den närmare för inspiration.

      Att vara en rövhatt från graven känns som ett bra sätt för att locka utslagna spelare att sitta kvar vid bordet. Det är ju himlans tråkigt när publiken försvinner en efter en ju närmare den slutgiltiga uppgörelsen vi kommer.

Lämna ett svar