tärning

Att göra ett spel 4: Spel om spel

Jag har funderat på en sak.

Bräd- och kortspel simulerar ju allt som oftast en miljö där du som spelare styr en verksamhet.
Det kan vara som befäl i det millltära, driva ett elbolag eller bygga en stad. I grund och botten går allt att simulera som brädspel. Men något jag inte har sett till är ett brädspel som låter spelaren driva ett brädspelsföretag och försök skapa de största brädspelen.

Knep din motståndare den bästa speldesignern?
Anställ alla grafiker så kommer hens spel se ut som skit!

Förutse kommande speltrender för att hinna få klart dina produkter och beställa från tryckerier innan intresset svalnat.

Hur mycket tid och pengar har du råd att lägga ned på produkten, om priset blir för högt kommer kanske ingen vill köpa?

Hur länge ska du sitta på ditt lager av osålda spel, kanske kan du muta någon recensent att hylla det till skyarna för att få igång försäljningen.

Vad jag vet finns det inte några sådana spel. Men det kanske bara är jag som har dålig koll.

Det blir måhända lite för meta för vissa, men vilka är mer intresserade av hur brädspel blir till om inte brädspelare? 

Jag ser nog mest ett worker placement-spel, likt Dungeon Lords/Dungeon Petz, men ett mer tematiskt åka-jorden-runt-och-slå-tärningar skulle också funka.

Det har jag funderat på.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest