Torkel

Trygg-Torkel Barbaren

Den regniga sommaren får mig att minnas första gången jag mötte Trygg-Torkel Barbaren. Det var 2002 i en segelbåt i Stockholms skärgård. I hamn efter en lång dags segling, i ficklampors sken och med en lagom promillehalt. Det var kärlek vid första tärningskastet. Trygg-Torkel skapades av Mytorama […]

Den regniga sommaren får mig att minnas första gången jag mötte Trygg-Torkel Barbaren. Det var 2002 i en segelbåt i Stockholms skärgård. I hamn efter en lång dags segling, i ficklampors sken och med en lagom promillehalt. Det var kärlek vid första tärningskastet.

Trygg-Torkel skapades av Mytorama HB i mitten av 1980-talet och hade fem inkarnationer fram till början av 2000-talet. Bolaget avregistrerades 2007, så jag hoppas att de inte blir förgrymmande på mitt användande av deras material. Spelet finns i en webversion för den som ville spela online. Hemsidan är dock inte gjord i modern tid. Men vem är det.

Jag kallar det spel, men det är ett där slumpen styr helt och hållet. Som spelare har du inget att säga till om, det enda som påverkar är hur du slår [1d6].

Sida ett

Torkel börjar alltid på värdshuset Galna tunnan (för alla bra äventyr börjar på ett värdshus) och tärningen får välja vilket av de sex utfallen som sker. Detta för Torkel vidare till en ny plats eller sinnesstämning, också den med sex alternativ. Så fortsätter det tills Torkel är UTE (att dö är i sig inget skäl att sluta äventyra). Xp och gp adderas och ger en slutgiltig poäng. Om du orkar hålla räkningen.

Jag slumpade fram en hög med tärningsslag och lät dem skapa de två äventyr som följer. Mycket nöje.

Prolog

Första äventyret

*1. Torkel på värdshuset Galna tunnan.
6. Smiter in i ett rökigt sidorum.

*201. Torkel i spelhåla.
6. Torkel spelar kort.

52. Torkel spelar kort.
4. Vinner storpott med en massa klöver (3d6 gp) och firar med att gå en krogrond. 12 gp

33. Torkel dricker öl.
1. Diskuterar livligt med en rödbrusig person.

S. Strid med Person, rödbrusig: +1
4. Torkel hugger ned fienden. 20 xp

*201. Torkel i spelhåla.
6. Torkel spelar kort.

52. Torkel spelar kort.
6. Spelar klädpoker med sin hjärter dam.

69. Torkel älskar.
4. Åheej, å håå. 10 xp

*201. Torkel i spelhåla.
1. Torkel möter en enarmad bandit.

S. Strid med Bandit, enarmad: +/-0
3. Torkel klantar till det.

13. Torkel har otur.
5. Råkar begå självmord. -17 xp

51. Torkel dör hjältedöden.
1. Kommer till Valhall.

*59. Torkel i Valhall.
5. Följer enögd man på vandring.

119. Torkel och Oden.
4. Torkel blåser i horn. Utlöser Ragnarök! UTE

Torkel fick totalt 25 poäng det här äventyret.

Dungeon

Andra äventyret

*1. Torkel på värdshuset Galna tunnan.
5. Betalar notan (2d6 gp) och går ut på stan. -12 gp

*8. Torkel på sta’n.
1. Möter Stadsvakt.

S. Strid med Vakt, stads-: +/-0
5. Fienden ger sig (dubbel XP). 100 xp

*8. Torkel på sta’n.
5. Lyckas hitta en affär.

30. Torkel i affären.
4. Köper en bättre begagnad blå papegoja av norsk härkomst för 2d6 gp. -8 gp

91. Torkel äter.
4. Torkel tycker det hela var smaklöst.

*8. Torkel på sta’n.
6. Träffar blomsterförsäljerska vid namn Eliza.

6. Torkel träffar varelse av motsatt kön.
5. Trevlig skogspromenad. 1 xp

*8. Torkel på sta’n.
6. Träffar blomsterförsäljerska vid namn Eliza.

6. Torkel träffar varelse av motsatt kön.
1. Slåss med butig pojkvän.

S. Strid med Higgins, Professor: +1
3. Torkel hugger ner fienden. 10 xp

*8. Torkel på sta’n.
1. Möter Stadsvakt.

S. Strid med Vakt, stads-: +/-0
1. Torkel blir skadad.

4077. Mobilt fältsjukhus dyker upp för att hjälpa Torkel.
5. Torkel förvirrar sig ned i kulverten. [Sjukhuset har naturligtvis med sig en portabel kulvert, eftersom alla sjukhus av klass har en kulvert.]

*84. Torkel i dungeon.
6. Går ett tag innan han slår näsan i en dörr.

98. Torkel försöker öppna en dörr.
1. Kommer in i ett rum.

83. Torkel i dungeon-rum.
6. Ååh! Pengar och xp överallt & bara en liten sovande ödla som vaktar dom.

131. Torkel besöker en drake med en skatt på 1d6 x 1000 gp (2000).
5. Lyckas få med sig 1d6 x 100 gp. Får en argsint drake efter sig. 600 gp

111. Torkel flyr.
4. Torkel springer in i någon.

RE. Random Encounter (3d6).
10. Flygande föremål.

27. Torkel ser ett flygande föremål.
6. UFO.

*NCC 1701. Torkel ombord på USS Enterprise.
5. Hittar luftsluss – blir mirakulöst räddad.

*1000. Torkel i Milliways.
5. Parkerar 1d6 bilar (-1 xp/styck). -1 xp

*1000. Torkel i Milliways.
1. Möter hungrigt monster.

63. Torkel möter den dreglande dårfinken från Traal.
1. Försöker övertyga den om att den inte är hungrig.

S. Strid med Dårfink, dreglande från Traal: -4
2. Torkel blir tillfångatagen. -20 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
3. Täljer 1d6 trägubbar (1 xp/styck). 4 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
1. Slåss med 2d6 fångvaktare under flyktförsök.

S. Slåss med 6 Vaktare, fång-: -3
5. Torkel gör processen kort. 300 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
6. Kvinlig fångvaktare låter sig tillfälligt intagas av Torkels animaliska dragningskraft.

69. Torkel älskar.
4. Åheej, å håå. 10 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
5. Döms till döden.

73. Torkel avrättas.
3. Bödeln fullbokad de närmaste två månaderna.

*101. Torkel i fängelsehåla.
3. Täljer 1d6 trägubbar (1 xp/styck). 1 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
6. Kvinlig fångvaktare låter sig tillfälligt intagas av Torkels animaliska dragningskraft.

69. Torkel älskar.
6. Flickan salig, om igen. 69 xp

69. Torkel älskar.
4. Åheej, å håå. 10 xp

*101. Torkel i fängelsehåla.
1. Slåss med 2d6 fångvaktare under flyktförsök.

S. Slåss med 10 Vaktare, fång-: -3
2. Torkel dödar en av motståndarna.

S. Slåss med 9 Vaktare, fång-: -3
4. Torkel blir skadad.

4077. Mobilt fältsjukhus dyker upp för att hjälpa Torkel.
1. Går rond med doktorn.

S. Stridd med Doktor: +/-0
1. Torkel blir skadad.

4077. Mobilt fältsjukhus dyker upp för att hjälpa Torkel.
4. Ta en magnecyl och ring oss imorgon.

*101. Torkel i fängelsehåla.
2. Torkel landsförvisas. Blir ivägskickad norrut.

*160. Torkel fryser.
3. Hittar Nordpålen. 90 xp

26. Jaha, vad ska jag med den till?
6. Byter med förbipasseradnde äventyrska.

2. Vad sjutton är det här?
1. Vapen.

3. Torkel hittar vapen.
6. +17 flugsmälla, värd 500 gp.

26. Jaha, vad ska jag med den till?
4. Behåller den (full xp). 500 gp

*160. Torkel fryser.
1. Går på jakt.

165. Torkel jagar.
5. Ramlar ner i ravin, försedd med en trevlig grotta.

*84. Torkel i dungeon.
4. Följer spår.

*85. Torkel i dungeon-gång.
2. Kommer till korsning.

118. Torkel i dungeon-korsning.
1. En av gångarna leder uppenbart till ett rum.

83. Torkel i dungeon-rum.
4. Lucka i taket.

90. Torkel öppnar lucka i taket.
2. Torkel kommer upp i en mörk stengång med en massa konstiga bilder på väggarna.

*174. Torkel penetrerar pyramid.
3. Fyrvägskorsning.

176. Torkel finner ett fyrvägskäl i pyramiden.
1. Det kommer 1d6 fladdermöss nervöst flaxande. Torkel anser att de är i vägen.

S. Slåss mot 5 Fladdermöss: +1
2. Torkel klantar till det.

13. Torkel har otur.
3. Värsta utfallet som någonsin setts i strid. Fienden stunnad i 3 ronder på grund av skrattanfall.

S. Slåss mot 5 Fladdermöss: +1
2. Torkel klantar till det.

13. Torkel har otur.
6. Slår hål i luften. Kvävs.

4077. Mobilt fältsjukhus dyker upp för att hjälpa Torkel.
1. Går rond med doktorn.

S. Stridd med Doktor: +/-0
5. Fienden ger sig (dubbel XP). 140 xp

S. Slåss mot 5 Fladdermöss: +1
6. Torkel massakrerar fienden. 15 xp

*174. Torkel penetrerar pyramid.
4. Intressant gång in till vänster.

*177. Torkel i smal pyramidgång.
6. Kommer fram till en korsning.

176. Torkel letar efter hemliga dörrar.
4. En stor panel glider åt sidan.

*71. Torkel i skattgömma.
3. Träffar vaktande monster.

72. Torkel möter lömskt vaktmonster.
5. Svavelosande demon.

S. Slåss mot Demon: -3
5. Torkel gör processen kort. 1275 xp

*71. Torkel i skattgömma.
6. Hittar skatt på 1d6 x 1000 gp samt ett trevligt föremål. 5000 gp

88. Torkel hittar något.
2. En pinne. [Om pinnen skulle råka visa sig vara en glasspinne, så får Torkel 88 xp för detta lyckliga sammanträffande.]

14. Torkel med pinne.
6. Glasspinne. 88 xp

91. Torkel äter.
5. Torkel får ont i magen. -5 xp

*85. Torkel i dungeon-gång.
2. Kommer till korsning.

118. Torkel i dungeon-korsning.
6. Torkel är trött på den här +*#%£&$!! Grottan.

112. Torkel tröttnar.
5. Torkel går och badar.

*7. Torkel i havet.
2. Kan inte simma. UTE

Torkel fick totalt 8167 poäng det här äventyret.

Detta är två helt normala äventyr för Trygg-Torkel. Ibland känns det som att det är över innan det startat och du får vara glad om du fått några poäng över huvud taget, ibland håller det på i en halv evighet och du harvar runt på samma ställe hela tiden, men rakar in flera tusen poäng. Precis som det verkliga livet.

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest